Renata Stan este mai mult decât un designer vestimentar de succes, este o femeie cu adevărat fascinantă care trăiește prin iubire și creație. Am stat de vorbă cu Renata pentru a afla mai multe despre casa de modă pe care a fondat-o, Renee Design, dar și pentru a înțelege ce înseamnă un trend și de ce ar trebui să-l adoptăm. Sau nu. Vă invităm să citiți un interviu despre tot ce e frumos și autentic în fashion.
Ce înseamnă regulile în fashion și cum afectează ele procesul de creație?
Ideea de reguli este ok. Dacă privim lucrurile din punct de vedere social, dacă nu ar exista reguli ar fi anarhie. Dar regulile au fost impuse pe toate planurile. Inclusiv în estetică și în artă. Dacă avem reguli peste tot, în toate aspectele și detaliile, ajungem prizonierii regulilor. În ceea ce privește societatea, regulile aduc beneficii. Regulile de circulație, de exemplu. Dar trebuie să avem și nișele noastre de respiro, fără reguli. Acolo, de exemplu în fashion, noi putem să ne simțim noi înșine.
În ce măsură respectă designerii internaționali regulile? Sau ei își definesc propriile reguli?
Nu cred că toți respectă niște reguli stricte. Părerea mea este că noi tindem să credem că marii designeri împrumută unii de la alții elemente. Pentru că noi vedem un element comun în colecțiile lor, cum ar fi nasturii aparenți. Și zicem că „au împrumutat” unul de la celălalt. Dar, atunci când vorbim despre creație și despre creatori, există o vibrație inspirațională pe care o ating oamenii creativi. Oamenii foarte creativi. Mi-am dat seama de acest lucru atunci când și eu am atins vibrația asta. Am fost mândră în acel moment. Deci nu se pune problema de copii, la acest nivel.
Ce este înseamnă să fii în trend și care este diferența între preluarea trendurilor în România și în străinătate?
Ideea de trend în străinătate mi se pare mult mai flexibilă. Acolo există o plajă mai largă de elemente, într-o anume perioadă. Diferența, în România, este că aici „se stabilesc” în fiecare an vreo trei-patru chestii. În 2019 se poartă culoarea asta, se poartă pantalonii evazați, de exemplu, sau bluzele cu mâneci bufante. Se stabilește un pattern, un tipar. Și apoi vezi, pe stradă, acel tipar. Și toată lumea se îmbracă la fel, în uniformă. Sau aproape la fel. Iar noi ne pierdem autenticitatea și personalitatea.
Și afară există noțiunea de trend, dar ea este înțeleasă mult mai flexibil. Acum avem resursele de comunicare la dispoziția noastră, așa că e ușor să vedem ce se întâmplă acolo. Nu trebuie neapărat să te duc în Londra ca să vezi cum preiau oamenii de acolo anumite trenduri. Le vezi pe Instagram, pe Facebook, pe site-urile și blogurile de street fashion. Există trenduri. Adică sunt trasate niște linii. Să spunem că anul ăsta culoarea în trend este roz coral. Probabil că o să vezi ținute cu câte un element roz coral. Poate un guler, o brățară, un accesoriu. Dar nu vorbim chiar de o uniformă.
Mi se pare că noi am înțeles puțin greșit ideea de trend.
Citește și: Renata Stan, Renee Design…
De ce se întâmplă acest lucru? De ce preluăm excesiv un anumit trend? Vorbim de diferențe culturale ori care țin de educație?
Vorbim despre educație diferită, da. Vorbim și de alte standarde. Vorbim și de diferențe în materie de resurse. În momentul în care noi, în România, stabilim niște tipare și preluăm anumite trenduri, mergem pe principiul „punct ochit, punct lovit.” Mergem pe câștig. „Dacă facem anul acesta cămăși cu mâneci bufante, noi nu vom da greș, noi vom câștiga.” Așa gândim. Asta e o mare greșeală. Pentru că ieșim din poveste, ieșim din poezie, ieșim din creație. Problema la noi este că devenim comercianți, în loc să fim creatori sau artizani. Și acest lucru nu este valabil doar la noi, în România. Din păcate… Dar sunt și excepții. Renee Design este doar una dintre ele.
Însă atunci când vinzi un lucru, trebuie să ai idee cum a fost făcut acel lucru, cum a fost creat. Și să-ți placă. Dacă nu ai idee cum a fost făcut sau dacă nu-ți place povestea lui, ci doar vrei să-l vinzi ca să ai un câștig, ai o problemă.
Poate că aceste probleme sunt cauzate și de ritmul alert al vieții în era digitală… Tu ce crezi?
Exact! Asta este una dintre probleme, inclusiv atunci când vorbim despre tot ce înseamnă trend. Pentru că pierdem din profunzime și nu ne mai oprim să ne bucurăm. Tot așa cum nu ne mai oprim să ne bucurăm dimineața, când ne trezim, de primele raze ale soarelui. Sau de lumina din cameră. Sunt instantanee, sunt lucruri care ne plac și care ne bucură sufletul. Și nici nu ne dăm seama când le pierdem sau cât de repede trec pe lângă noi. Nu mai apucăm să ne bucurăm de mici momente extraordinare, nici să mulțumim pentru ele.
În graba noastră de a câștiga bani sau lucruri, în lăcomia de a avea mai mult, pierdem lucruri cu adevărat prețioase.
Dacă nu ții cont de conceptul de trend, cum alegi corect o piesă vestimentară?
În primul rând, trebuie să te cunoști bine pe tine însuți. Orice femeie trebuie să se cunoască. Iar atunci când probează ceva, când se uită în oglindă, trebuie să poată să spună: „Asta sunt eu!”
Nu trebuie să se uite în oglindă și să vadă doar o cămașă sau doar o rochie, chiar dacă e cămașa în trend, sau rochia care „se poartă”. Poate nu îi stă bine. Fiecare femeie trebuie să se cunoască, la interior și la exterior. Să-și cunoască și corpul, dar și să se simtă bine în pielea ei. Indiferent cum arată. Trebuie să învețe să se îmbrace conform trupului ei. Așa cum se simte ea bine. Și să se placă. Foarte multe femei, îmbrăcându-se în trend, se mint. Nu le stă bine sau nu se simt bine, iar asta se vede.
Vreau să înțelegi că eu nu le critic pe acele femei care urmează moda, care doresc să fie în trend, chiar dacă trendul nu le avantajează. Ele sunt în căutare, dar pur și simplu nu au găsit încă drumul potrivit pentru ele. Acesta e avantajul vremurilor în care trăim: informația e disponibilă și ușor de găsit. Trebuie doar să știm ce căutăm și de unde ne inspirăm. Trebuie să învățăm să ne cunoaștem, în primul rând.
Cum este drumul spre stil personal, dincolo de trend?
Depinde. Și eu am avut perioade în viață în care m-am îmbrăcat caraghios. Nepotrivit pentru mine. Iar asta se întâmpla în perioada în care eram în căutarea mea. În care nu mă cunoșteam încă foarte bine. Mă căutam. Aș fi știut cum să îmbrac pe altul, pentru că moda era deja o pasiune, dar, culmea, nu știam cum să mă îmbrac pe mine. Dacă îmi plăcea la altcineva o chestie, dacă altei femei îi stătea bestial îmbrăcată într-o ținută, eu încercam să fiu ca ea. De fapt, încercam să fiu ea. Dar fiecare femeie are frumusețea ei extraordinară. Fiecare femeie e diferită. Doar dacă se descoperă, dacă învață să se cunoască și să se accepte, doar atunci putem vorbi despre stil personal.
Citește și: Cum poți deveni designer…
Ce faci, ca designer, dacă clientei tale nu îi stă bine într-o anumită ținută de-a ta? Cum îi spui „NU!”
Să știi că este foarte greu, foarte dificil, să schimbi stilul unui om. Sau să-i schimbi gândirea. În momentul în care tu îi spui unei femei că nu îi stă bine cumva, o blochezi. O dezamăgești. Din punctul meu de vedere, nu e indicat să spui nimănui „Nu!”
Nu este bine să dezechilibrezi o femeie, pentru că atunci, cu atât mai mult, ea se va întoarce la tiparul ei. Trebuie să o înveți să se vadă. Trebuie să îi arăți alternative, variante diferite, ca ea să se vadă și altfel. Iar ea va vedea, cu siguranță. În momentul în care un om are deschiderea necesară să vină la un designer sau la un stilist, el este deja în căutare. Și atunci începe o perioadă de cunoaștere de sine. Iar în momentul în care te cunoști, ai o identitate și ai stil, dincolo de trend.
[…] Vezi și: Renata Stan, Renee Design: “Mi se pare că noi am înțeles puțin greșit ideea de trend̶… […]
[…] Citește și: Renata Stan, Renee Design… […]