Continuăm seria noastră de interviuri cu Renata Stan, de la Renee Design. Vorbim despre ce e frumos și autentic în artă și fashion, dar și despre influenceri și alte surse de inspirație. Renata ne prezintă un punct de vedere original și ne îndeamnă să alegem cu atenție oamenii care ne inspiră. Discutăm despre fake și forme fără fond, dar și despre stiliști de atitudine și de viziune.

Din ce punct de vedere contează influencerii? Admiră femeile atât de mult aceste celebrități încât își doresc o viață asemănătoare și haine asemănătoare? Uită să fie ele însele?

Ideea de influencer este o idee de ultimă generație, o idee nouă. Orice idee nouă înseamnă evoluție, din punctul meu de vedere. Poate fi o idee proastă sau una bună, dar ea înseamnă întotdeauna evoluție. Așa că eu nu voi spune nu ideii de influencer. Dar, ca orice idee nouă, intens promovată și consacrată, ea începe să se multiplice exact ca niște ciuperci după ploaie. E un termen nou, e un termen în trend și wow! Hai să ne facem cu toții influenceri. Acesta mi se pare a fi pericolul pericolul.

Există influenceri care influențează oamenii în bine în domeniul lor de activitate. Și nu mă refer doar la deciziile de cumpărare. Dar majoritatea sunt fake, după părerea mea. Cred că oamenii ar trebui să învețe să selecteze sursele. Până la urmă, asta este un influencer: o sursă de inspirație.

Ce înseamnă asta, mai exact? Ce este o sursă de inspirație?

E destul de simplu. Într-un influencer pe care îl urmăresc, oamenii găsesc un stilist gratuit. Adevărații influenceri, cei care au pasiune și au spiritul curat, sunt autentici și au o influență pozitivă. Asta înseamnă însă să nu prostești oamenii, să nu faci copy-paste și să arăți doar ce îți place cu adevărat. Eu așa percep acest rol.

În momentul în care ai pasiunea de a crea conținut, așa cum designerii au pasiunea de a crea haine, ești autentic. Dacă ai pasiunea de a arăta altora viziunea ta despre frumos. Practic, în momentul în care viziune aceea vine din interior, este curată și valoroasă. Este, practic, o altă artă. Și atunci influencerul devine creator și stilist. Iar arta pe care el o creează este arta din artă. Chiar dacă vorbim despre alt domeniu, tot artă este. Un influencer te învață mai mult decât cum să-ți bei cafeaua dimineață. Te învață s-o savurezi.

Cum ne influențează acești influenceri comportamentul?

Ei chiar pot avea puteri asupra persoanelor care îi urmăresc. Sunt, practic, stiliști de atitudine și de viziune. De aceea ei pot fi chiar mai puternici decât designerii. Pantone are designeri care aleg culoarea anului după ce au creat un mood board. De exemplu, coralul este culoarea anului fiindcă cineva a vrut să atragă atenția asupra coralilor, asupra faptului că sunt pe cale de dispariție. Aceasta e o idee extraordinară. Dar de acești designeri n-a auzit nimeni. Chiar dacă acolo este nucleul, e nevoie și de influenceri ca acea idee să ajungă la marele public.

Acești designeri necunoscuți sunt cei mai importanți, pentru că de la ei pleacă influența. Dar avem nevoie ca ideile bune să fie și transmise.

Este important ca influencerii să cunoască ideea de origine a unui trend? Să conștientizeze ce și cum?

Din păcate, nu toți au fondul necesar. Sunt mulți influenceri care prezintă doar forma. Și acolo se termină tot.

În ce măsură pot designerii să corijeze erorile de abordare pe care le perpetuează anumiți influenceri?

Din punctul meu de vedere, din păcate, designerul nu prea poate să facă asta. Pentru că influencerul vine după designer și promovează trendul. Designerul creează, pune pe piață colecția și lansează tendința. Iar influencerul alege ce promovează din acea colecție și dacă, iar apoi promovează în stilul lui. Plus că un influencer nu va promova niciodată un singur designer.

Există și designeri cu prezență relevantă pe social media, dar există și mari designeri cu puțini followers pe Instagram, de exemplu.

Ce pot face designerii pentru a echilibra balanța și pentru a aduce arta în centrul atenției, în acest caz?

Designerii nu ar trebui să facă nimic în acest sens, după mine. Designerii ar trebui să creeze în continuare. Ei trebuie să-și mențină puritatea și să se dedice artei. Lumea trebuie să se schimbe: oamenii trebuie să-și aleagă sursele de inspirație cu atenție. Dar este mai greu să te uiți la o colecție Maison Margiela creată de John Galliano decât să urmărești un influencer. Pentru că acolo vorbim despre filosofia esteticii.

Chiar dacă privim lucrurile așa, prezentările de modă reprezintă un prim moment de a influența publicul. Ce poate face un designer acolo? Ce poate face el în România, în general?

Mentalitățile și gusturile se schimbă greu, iar România mai are nevoie de timp în acest sens. La fel și noi, designerii români. Dar ne vom gândi cum să facem lucrurile mai bine, de la creație și până la prezentare. Trebuie să înțelegem că nu este vorba doar de comoditate, ci și de multe probleme în viața de zi cu zi. Iar aceste probleme fac oamenii să renunțe la cunoașterea prin artă. Așa ajung mulți la delăsare și așa ajung să aprecieze fake-urile în detrimentul lucrurilor autentice și cu adevărat frumoase.

Nu ar trebui să urmărim oameni care vor doar să câștige bani. Fiindcă schimbările încep cu noi înșine. Fiecare dintre noi poate și ar trebui să crească, de la public și designeri și până la influenceri. Să creștem frumos și autentic și să ne alegem sursele de inspirație cu atenție.

Vezi și: Renata Stan, Renee Design: “Mi se pare că noi am înțeles puțin greșit ideea de trend”

 

Fashion & Accessories

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *