Creta are toate ingredientele necesare pentru a te corupe la o altfel de vacanță în Grecia. De la cele mai frumoase plaje pe care le-am văzut în Europa și până la locurile pe care tare aș fi vrut să le vizitez în copilărie, când mă delectam cu Legendele Olimpului. De la orașe despre care abia am auzit, pictate cu soare și roz, până la poteci mitice, care șerpuiesc printre mânăstiri locuite sau abandonate și peșteri folosite încă din neolitic. Toate presărate cu vegetație luxuriantă și capre kri-kri.

#flawlesscrete înseamnă o altfel de vacanță în Grecia, una în care am putut să descopăr insula Creta așa cum ar face-o un copil. Adică zâmbind, cu mirare și bucurie la fiecare pas.

#flawlesscrete începe în Chania

Martor al tuturor evenimentelor din Creta, Chania este un oraș romantic, cu accente venețiene și arhitectură superbă. Ca mărime, este al doilea oraș din Creta, după Heraklion. Iar istoria lui se întinde pe o perioadă foarte lungă, de la așezarea minoică Kydonia, la perioade succesive de ocupație bizantină, arabă, venețiană și turcă, până la epoca modernă. Lângă Chania poți vizita orașul antic Aptera, mormintele Fylaki și Maleme, așezări antice, precum Polyrrhenia sau Falssarna, sau plaja lui Zorba Grecul.

Eu am preferat să descopăr orașul vechi, portul venețian, farul, piața, muzeul de arheologie, să mă plimb agale printre portocali și lămâi, să testez bucătăria locală și să mă bucur de relaxare după alte aventuri.

Rethymno – între Chania și vechiul Knossos

Între cele două orașe mai mari, Chania și Heraklion, se ascunde un alt oraș scăldat în soare și roz: Rethymno. Este locul perfect pentru un mic dejun înainte de a ajunge la Knossos sau pentru un popas mai lung la întoarcere. Chania și Rethymno îți taie respirația chiar prin acest amestec de inspirație venețiană și greacă, ambele fiind romantice, cu vegetație superbă și priveliști demne de zei. Pe de-o parte, se văd munții ninși pe piscuri, pe de alta, marea, plaja, palmierii. Rethymno impresionează și prin fortăreață, unde te poți bucura de o priveliște demnă de o altfel de vacanță în Grecia. Chiar #flawlesscrete!

Heraklion sau cum să vizitezi labirintul Minotaurului

Probabil că ai auzit și tu legenda cu Tezeu, Minotaurul și firul Ariadnei. Dacă vrei să vezi locul real, trebuie să ajungi la Knossos. Acolo se află palatul lui Minos, reconstruit parțial de cel care l-a descoperit, Arthur Evans. Situl arheologic e la doar 5 km sud-est de Heraklion și merită să fie vizitat. Intrarea se face pe sub o boltă, care îți oferă umbră și te îmbie să admiri păunii. La câțiva pași se desfășoară palatul – un adevărat labirint presărat cu fresce superbe, coloane pictate cu roșu și coarne de taur mai mici sau de dimensiuni gigantice. Atmosfera este cu adevărat magică: toate camerele palatului sunt luminoase și deschise exteriorului, așa că păsările intră în voie și cântă la fiecare pas.

Grecia este o destinație potrivită distracției și relaxării, dar acum vorbim despre o altfel de vacanță în Grecia. Vorbim despre #flawlesscrete. La Knossos am decoperit un oraș cu rădăcini în Epoca de Bronz, vesel încă și plin de strălucire. Este supranumit și „cel mai vechi oraș din Europa” și, pentru a-l aprecia la adevărata valoare, e musai să dai o fugă și la Muzeul Arheologic din Heraklion.

Locuri magice de ieri și de azi

Mânăstirea Agia Triada se află la aproximativ 20 km de Chania și este prima dintr-o serie de 3 mânăstiri „altfel” pe care le poți vizita în Creta, pe același traseu. Tot aici se află și două peșteri la fel de interesante din punct de vedere spiritual. Agia Triada este cea mai impunătoare dintre ele și cuprinde și un muzeu, un magazin cu produse proprii și o pivniță care îți poate trimite delicii dionisiace acasă, în România. Am spus deja că vorbim despre o altfel de vacanță în Grecia, nu?

În apropiere se află mânăstirea Gouverneto, o adevărată poartă spre altă lume. Și ea are un muzeu superb, călugări cu priviri blânde, parcă din alte timpuri și cea mai frumoasă grădină pe care am văzut-o vreodată. Plante de tot felul, de la Pasărea paradisului sau Strelitzia, la trandafiri parfumați, îți deschid drumul spre traseul care te poartă spre ultima mânăstire – cea abandonată.

Monastery-Katholiko

#flawlesscrete: locuri părăsite de neuitat

De la poarta mânăstirii Gouverneto și până la ruinele mânăstirii Katholiko vei coborî așa cum am făcut-o și eu: pe trepte de piatră vechi, vizitând peștera sacră a zeiței Artemis și admirând stalagmita sub formă de urs care pare că bea apă. De la minoici și până la noi, stalagmita a fost, pe rând, un animal sacru al Zeiței-Mamă, ursoaica protectoare a zeiței Artemis sau doar un urs amărât, pedepsit de Maica Domnului fiindcă îi lăsa pe călugări fără apă. Orice legendă ai alege sau nu, tot e frumoasă stalagmita și tot vei simți că ești într-o altfel de lume, într-o adevărată vacanță în Grecia.

Sunt aproximativ 20 de minute până la această peșteră, care se numește Arkoudospilios, și până la mica chilie de lângă ea. Apoi mai sunt încă 20 de minute până la un loc desprins parcă din Lord of The Rings: ruinele celei mai vechi mânăstiri din Creta, Katholiko. Tot aici se află și peștera Sf. Ion, Sihastrul. Pentru mine, traseul s-a încheiat la Katholiko, fiindcă nici eu, nici companionul nu eram pregătiți să mergem mai jos. Știam însă că, dacă am fi avut echipament la noi, am fi putut să trăim pe deplin o altfel de vacanță în Grecia. La 15 minute de coborâre se află un mic fiord altadată frecvent atacat de pirați, cu apă turcoaz și peisaj de vis.

Cele mai frumoase plaje din Creta

Elafonisi

Sunt aproximativ 76 km din Chania și până la Elafonisi, o plajă cu nisipuri roz și apă turcoaz, altădată necunoscută turiștilor. O mică insulă de nisip se unește cu țărmul printr-o peninsulă nisipoasă și o lagună minunată cu apă degrade: turcoaz și albastru, turcoaz și albastru. Nisipul e fin, când alb, când auriu, când roz cu accente fucsia. Peisajul e de-a dreptul uluitor, demn de renumele pe care și l-a câștigat drept una dintre cele mai frumoase plaje din Europa.

Balos

La Balos ai ocazia să cobori și să tot cobori, pe o potecă muntoasă, într-un decor selenar. Dacă ești leneș, poți să testezi măgărușii, dar traseul e frumos și merită făcut la pas. Când ajungi, înțelegi pe loc ce înseamnă o altfel de vacanță în Grecia: peisajul selenar se pierde într-un decor superb.

O insulă masivă de piatră se unește cu țărmul, exact ca la Elafonisi. Nisipul e roz și aici, apa e turcoaz, iar stâncile au forme desprinse din basme.

Seitan Limania

Plaja de la Seitan Limania este cea mai mică dintre cele trei pe care le-am vizitat, iar aici se ajunge cel mai greu. Coborârea e stâncoasă, prăpăstioasă și potrivită doar celor cu dor de ducă. Însă mie mi-a plăcut cel mai mult. Și nu doar pentru că numele locului are conotații demonice. Golful se află între doi munți, stâncile, nisipul și pietrele sunt albe, iar apa turcoaz e cu adevărat irezistibilă. Aici vei găsi cele mai mai multe capre kri-kri, gata mereu să-ți mănânce proviziile. Dacă te încearcă curiozitatea, pot deja să-ți spun că într-o confruntare dintre o blondă și un țap kri-kri, țapul câștigă fără să miște un deget.

Aventura de la Seitan Limania a fost cea care a încheiat sejurul #flawlesscrete, o altfel de vacanță în Creta. Ne-am împrietenit cu toate caprele kri-kri, după ce am împărțit frățește pere și napolitane, am înotat în apă turcoaz și m-am bronzat pe o stâncă albă și caldă.

Descoperă mai multe despre vacanța noastră în Creta în clipul de mai jos.

Vezi și: Chania, Creta: Vacanță în Grecia 2019

Mulțumiri: Renatei Stan, de la Renee Design, care mi-a oferit cea mai frumoasă rochie de bronz și soare, Corinei Stoian, de la Efemere, pentru eșarfele de cașmir și mătase care m-au protejat pe rând de soare, vânt și frig, Elisabetei Silion și Elenei Mitu, de la Elskin Beauty Clinic, fiindcă mi-au pregătit tenul și corpul pentru o vacanță de vis, Andreei Borovina, de la Borro Design, pentru accesoriile create de femei pentru femei. Mulțumiri speciale: Anca Novăceanu, care mă susține în toate aventurile cu toate produse Clineo de care am nevoie pentru protecție împotriva bacteriilor și sfaturi pentru alte tipuri de germeni 🙂 și Laura Perian, de la lpmakeup.ro, care mă face să fiu mai frumoasă, trup și suflet.

Lifestyle & Leisure

7 Replies to “#flawlesscrete: o altfel de vacanță în Grecia”