Chiar în momentul în care Festivalul SoNoRo se apropie de finalul concertelor din Bucureşti şi îndreaptă trenul ediţiei Orient Express către Cluj-Napoca, noi stăm de vorbă cu violistul Răzvan Popovici, iniţiatorul şi directorul executiv al acestuia. El ne arată de ce muzica ne uneşte şi cum ne poate face ea mai buni, dar şi de ce Festivalul SoNoRo este, la fel de Orient Express-ul, un vehicul care unește Occidentul cu Orientul.

foto: Șerban Mestecăneanu

Vă invităm să citiţi un nou interviu flawless cu Răzvan Popovici, iniţiatorul şi directorul executiv al Festivalului SoNoRo.

Festivalul SoNoRo ne încântă în fiecare an cu o temă specială, ancorată atât în realităţile exterioare, cât şi în cele interioare. Cum alegeţi aceste teme?

Răzvan Popovici: Diana Ketler și cu mine suntem cei care alegem tema pentru fiecare ediție. Înțelegerea noastră este să fim sută la sută de acord cu tema propusă. Dacă mie îmi place un subiect și ei nu sau invers, discutăm și ne gândim la altceva, până când ajungem la un acord. Să știți că avem teme pentru încă 20 de ediții de acum încolo, nu ducem lipsă de idei! Tema din acest an, Orient Express, ne-a încântat pe amândoi la fel de mult și am gândit un program care să propună publicului o călătorie muzicală aparte. Avem și multe surprize anul acesta și ele se potrivesc cu tema aleasă.

Contextul geopolitic din 2022 şi conflictul din Ucraina au dus la multe dezbateri cu privire la unitatea europeană. Există o legătură între acest lucru şi tema de anul acesta, Orient Express?

Răzvan Popovici: Nu există o legătura directă, tema fiind aleasă anul trecut. Ne-am gândit că festivalul nostru e, la fel de Orient Express-ul, un vehicul care unește Occidentul cu Orientul, străbătând tot continentul european. Vehiculul, de fapt, este muzica, ea ne unește și ne aduce împreună, ne face să descoperim ce avem în comun și să uităm diferențele sau diferendele.

foto: Șerban Mestecăneanu

Perioada La Belle Époque, invocată de cea de-a XVII-a ediţie a Festivalului SoNoRo, a fost una caracterizată de pace, prosperitate şi numeroase inovaţii artistice şi culturale. Cum vor fi acestea evidenţiate pe scena SoNoRo?

Răzvan Popovici: Pe mine mă fascinează această perioadă. Fiecare concert din festival are un titlu expresiv și toate piesele au fost alese astfel încât să graviteze în jurul lui. La ultimul concert din București o omagiem, de exemplu, pe Pauline Viardot, o mare cântăreață de operă, compozitoare și profesoară care a marcat muzica din secolul al XIX-lea. Salonul ei din Paris era celebru și îl frecventau toate marile personalități ale vremii. Îmi place ideea de amfitrioană a artelor și îmi doresc ca festivalul nostru să fie, pentru public un fel de salon care aduce împreună artiști, scriitori, creatori din toate domeniile, oameni care iubesc frumosul. Îmi place aura de rafinament și eleganță a epocii și cred că Orient Express-ul transmite exact această atmosferă romantică, aventuroasă și plină de mister.

Pentru prima dată în istoria Festivalului SoNoRo, a fost anunţată apariţia unei dansatoare și coregrafe de excepție, Ksenia Parkhatskaya. Cum şi de ce aţi luat decizia de a introduce în program, încă de la deschidere, momente de dans contemporan?

Răzvan Popovici: Și Dianei, și mie ne place să surprindem, dar și să fim surprinși. Ksenia este originară din Rusia și trăiește de mult timp cu soțul ei în Barcelona. Este cosmopolită, ca mulți dintre muzicienii cu care colaborăm. Cred că prezența ei și momentele coregrafice vor îmbogăți festivalul și vor adăuga un plus de savoare concertelor. În plus, se potrivește perfect cu tema aleasă. Ksenia e celebră pentru senzaționalul ei 20s Charleston, iar primul concert al festivalului s-a numit The Age of Entertainment. Cred că este cel mai bun mod de a ilustra muzical nebunii ani ’20, mai ales că și noi, acum, ne aflăm în alți nebuni ani ’20.

Ce alte noutăţi şi surprize ne aşteaptă la cea de-a XVII-a ediţie a Festivalului SoNoRo?

Răzvan Popovici: Am vorbit deja despre Ksenia, care a fost noutatea absolută la acest festival. De asemenea, am invitat, tot pentru prima oară, să ni se alăture un interpret de oud, care este și compozitor, e un muzician extraordinar! Australianul Joseph Tawadros va interpreta și o piesă compusă de el și publicul meloman va avea ocazia să savureze combinația unică de instrumente clasice și oud. Tot ca element deosebit, am avut concertul Variațiuni după un peisaj III. Coincidențe, pentru că așa cum trenul străbate peisajele variate ale țărilor europene, și noi am prezentat melomanilor peisaje muzicale antrenante. De ce Coincidențe? Pentru prima oară, publicul a ales ce se va cânta și am prezentat un repertoriu din 12 compozitori, iar participanții au tras la sorți piesele pe care le-am interpretat. Și mai divulg o picanterie, primul concert din Cluj va avea loc la gară, iar noi, muzicienii, vom ajunge la peron cu… trenul! Nu va fi chiar Orient Express-ul, dar vom coborî din tren și vom începe să cântăm.

foto: Șerban Mestecăneanu

Ați observat că nimeni nu e nervos sau supărat după ce ascultă muzică? Pentru noi, muzicienii, este o bucurie să vedem încântarea de pe chipurile oamenilor la finalul concertelor. Da, cu siguranță muzica ne unește și eu cred că ne face mai buni.

Răzvan Popovici, iniţiatorul şi directorul executiv al Festivalului SoNoRo

Muzica ne-a susţinut în perioada crizei sanitare, ne susţine zi de zi în crizele personale şi ne ajută minţile şi sufletele să evolueze. Ne poate ajuta ea să călătorim şi spre unitate şi pace?

Răzvan Popovici: Sunt sigur că da. Cred că muzica este limbajul universal, nu avem niciodată nevoie de traducere, îl înțelegem toți, indiferent unde ne-am născut, unde am crescut și unde trăim. Festivalul SoNoRo a avut loc chiar și în timpul crizei sanitare și ne bucurăm că a ajuns cu bine la ediția nr. 17. Ați observat că nimeni nu e nervos sau supărat după ce ascultă muzică? Pentru noi, muzicienii, este o bucurie să vedem încântarea de pe chipurile oamenilor la finalul concertelor. Da, cu siguranță muzica ne unește și eu cred că ne face mai buni.

foto: Șerban Mestecăneanu

Adesea vorbim despre cum ne ajută muzica şi arta, în general, pe noi, ascultătorii, spectatorii şi privitorii. Care sunt, însă, modurile prin care putem noi să susţinem arta?

Răzvan Popovici: Cred că totul începe cu educația. De acasă, din școală, de la maturitate. În Germania, de exemplu, unde am trăit foarte mult timp, muzica se predă la școală și cei mai mulți copii învață să cânte la un instrument. Chiar dacă nu devin muzicieni, mulți știu să cânte la un instrument. Ba chiar și adulții iau lecții și pentru ei devine nu neapărat un hobby, sună cam frivol, ci mai degrabă un mod foarte instructiv de a-și petrece timpul liber. Oricine poate învăța să cânte la un instrument, la orice vârstă. Dacă învățăm de mici să iubim muzica și să mergem la concerte, devenim adulți care sprijină muzica, artele, frumosul. E un schimb de energie la concerte: noi oferim muzică, publicul ne oferă dragoste și atenție. E o relație perfect armonizată.

Cu ce provocări se confruntă artiştii în prezent, după anii de pandemie, criză geopolitică şi în contextul financiar care devine tot mai dificil?

Răzvan Popovici: Perioada de lockdown a părut foarte dificilă pentru artiști, pentru muzicieni mai ales, tocmai pentru că nu au putut concerta. Dar pentru mulți dintre noi a fost o ocazie să ne regăsim, să ne refacem, să ne dăm seama cum vrem să continuăm, eu am avut foarte mult timp să citesc, să văd filme și să studiez. Sper și cred, de fapt, că oamenii vor avea mereu nevoie de artă, de frumos, de muzică, de întâlnirile de la concerte, de festivaluri, indiferent de crizele prin care vom trece.

foto: Șerban Mestecăneanu

Orice călătorie are provocările ei, dar implică şi frumuseţe şi descoperire. Ce putem spera să descoperim la cea de-a XVII-a ediţie a Festivalului SoNoRo?

Răzvan Popovici: În primul rând, veți descoperi multe piese noi. Mai mult de 70% dintre ele vor fi interpretate pentru prima dată la SoNoRo, multe dintre ele și în premieră în România. Sigur că există și lucrări care sunt foarte îndrăgite, dar nouă ne place foarte mult să aducem la lumină partituri necunoscute, mai puțin vizitate, dar care au o savoare incredibilă. Apoi veți descoperi cât de frumos se armonizează instrumentele clasice cu oudul, tocmai pentru că vrem să arătăm că muzica nu cunoaște granițe. Vor exista și momente jucăușe, și momente coregrafice, la două dintre concerte avem dress code, vrem ca publicul să trăiască o experiență care se adresează tuturor simțurilor. Așa că vă așteptăm alături de noi în aventura plină de mister și joie de vivre care este călătoria cu acest tren elegant și aristocratic, dacă vreți, al lumii.

Mai multe informații despre festival pe www.sonoro.ro.

Citeşte şi: Festivalul…

Citeşte şi: JazzUP…

Lifestyle & Leisure

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.