Andreea Paleologu nu este doar unul dintre cei mai faini parteneri flawless, ci și un profesionist media care a pus bazele propriei afaceri, devenind Account Director și Partner în cadrul agenției MarCom Sag Media Communications. A gestionat lansarea și strategia de comunicare a unor companii deja consacrate și de succes, dar și a unor startup-uri românești cu care ne mândrim astăzi. Deși Sag Media Communications oferă servicii de marketing, branding, content creation, social & digital media și PR din 2011, astăzi stăm de vorbă cu Andreea Paleologu pentru a afla mai multe despre curentul verde și tot ce înseamnă economie circulară.

Andreea Paleologu, Sag Media Communications

Am încheiat un an dificil, care ne-a făcut să devenim mai atenți la acțiunile noastre și la modul în care acestea afectează mediul în care trăim. Devenim mai responsabili în 2021?

Deschiderea spre responsabilizare este cu siguranță mai mare decât în alți ani la nivelul mentalului colectiv – să fim sinceri, cred că în discuțiile cu prietenii, mai toți dintre noi am făcut cel puțin o dată, mai în glumă, mai în serios, referire la “Contagion” și cum ficțiunea a devenit realitate în 2020.

Eu și colegii mei nu suntem adepții teoriei conspirației, dar cred că ar trebui să ne gândim, într-un moment de instrospecție, ce-ar fi dacă filme precum “Snowpiercer” sau, mai subtil, “Interstellar”, ar deveni realitate.

Ca să sintetizez, subiectul este foarte în vogă, foarte la modă, dar cu practica stăm mai prost cu toții. M-am bucurat să citesc – și cred că nu sunt singura – despre emisiile de dioxid de carbon reduse la nivel global de la începutul lockdown-urilor cauzate de pandemie în 2020. Cu toate astea, ar trebui să ne pună pe gânduri faptul că anul trecut a rămas totuși consemnat drept unul dintre cei mai călduroși ani din istorie. Asta gândind la nivel macro.

Căci la nivel micro, în țara noastră, încă văd măști de protecție aruncate pe jos, în nepăsare – ca să comentez cu privire la un fenomen de actualitate. Apasă la fel de puternic pe rană alte metehne – littering, consumul în exces și, automat, cantitățile de deșeuri menajere generate, reticența la reciclare sau colectare selectivă – și multe altele.

Citește și: Interviu…

Cum se încadrează economia circulară în ideea mai largă de responsabilitate și în curentul „verde”?

Una nu poate funcționa fără cealaltă, în opinia mea. Economia circulară e o paradigmă diferită de clasicul și tradiționalul “cumpăr-consum-arunc”, dar care poate fi sintetizată foarte simplu și pe înțelesul oricui prin “reduc-reutilizez (repar, renovez)-reciclez”.

Companiile care nu și-au trasat un plan economic circular până în acest moment vor fi presate de normele UE să o facă. Cu alte cuvinte, e momentul să gândim și acționăm prin prisma noii realități.

Știu că Sag Media Communications derulează proiecte MarCom și de consultanță pentru clienți interesați de sustenabilitate și economie circulară, de mai bine de 2 ani. De unde a apărut nevoia de consultanță în acest sens și cum se pliază ea pe legislația UE?

Mă bucură să spun că Sag Media Communications e un proiect de antreprenoriat responsabil. Ne-am evaluat întotdeauna resursele la modul obiectiv, am încercat de la bun început să ne întindem atât cât ne permite plapuma, pe românește fie spus, să nu cădem în patima consumerismului, creșterilor artificiale și consumului de dragul consumului.

În 2019, am început discuțiile cu partenerii noștri din Elveția, despre două proiecte de conservare a mediului în România.

Ulterior, am fost abordați de alți parteneri, care operează pe tot parcursul Europei – producători de ambalaje pentru retail, horeca, FMCG – pentru consultanță în comunicarea efectelor Directivei UE 904/2019, prin care, începând cu 3 iulie 2021, sunt interzise cele mai des întâlnite zece tipuri de plastice de unică folosință, ce prezintă un risc grav pentru ecosistemele marine.

Aș putea spune că 2019 a fost un an definitoriu, pentru că, spre sfârșitul acestuia, am început să comunicăm mai intens și în favoarea economiei circulare în modă, pentru un alt client al Sag Media Communications.

Culminând cu un parteneriat cu o agenție olandeză specializată în economia circulară pentru companii din retail, FMCG, producție, am început să ridicăm din ce în ce mai mult la fileul companiilor din România întrebări despre sustenabilitate – “știți ce este…?”, “aveți consultanți care să vă ajute să vă trasați o strategie?”, “vă putem ajuta în acest sens?”.

Training-ul acesta este constant, prin aceste parteneriate și prin inițiative noi pe care le-am gândit pentru acest an, ne instruim și perfecționăm și noi. Ce ni s-a părut esențial a fost să deschidem dialogul. Și să facem pași suplimentari spre responsabilizare, apropo de începutul acestui interviu.

Citește și: INTERVIU Andreea Paleologu…

Din 2019, ați alăturat serviciilor deja existente, MarCom și de recruitment marketing, această nouă verticală de consultanță în economia circulară. Există noi cereri în acest sens sau companiile românești întârzie în adaptarea la noua legislație UE, dat fiind contextul economic dificil din prezent?

Pentru companiile afectate direct de normele care “bat la ușă” din ce în ce mai vocal, adaptările la noile legislații țin de supraviețuirea lor – și, deci, nu există loc de întors.

Mai provocator e cu acele companii care nu înțeleg de ce ar trebui să se preocupe și de aspectele astea, de sustenabilitate și de alte subiecte din astea, din Vest, care la noi nu se aplică – pentru că la noi se poate și așa.

Aici încercăm să avem un aport activ, în primul rând la schimbarea de atitudine, la corectarea unor obiceiuri, la schimbările mici, dar esențiale, cu aceeași politică a pașilor mărunți, dar bine calculați ce ne caracterizează.

Să stăm de vorbă cu antreprenorii, să identificăm lacunele, să corectăm erorile, să identificăm o strategie de eficientizare a resurselor, care să rezulte în câștiguri cuantificabile. Bineînțeles că pe termen scurt investițiile în sustenabilitate presupun costuri crescute. Dar trebuie să le facem, altfel ieșim din joc!

În egală măsură, ca specialiști MarCom, realizăm foarte clar pericolele greenwashing-ului, campaniilor înșelătoare de marketing și promovare ale celor care înșală publicul cu privire la sustenabilitatea produselor și serviciilor lor.

Viitorul este al acelora care sunt suficient de “nebuni” încât să creadă că îl pot schimba – noi vrem să schimbăm, pentru început, tonul și atitudinea cu privire la sustenabilitate, să ne alegem parteneri care nu închid ochii sau doar predică, ci și pun umărul să facă niște schimbări.

Nu putem vorbi despre un viitor mai „verde” fără să luăm și decizii la nivel personal. De ce este importantă sustenabilitatea pentru tine, la nivel personal?

Îi datorez cu siguranță deschiderea mea spre subiect celui mai bun prieten al meu, care locuiește în prezent în Elveția, după niște ani de ședere în Olanda.

De la interesul stârnit la practică, cum spuneam, am pus și eu umărul, sub atenta supraveghere a partenerei noastre din Olanda, Rachel, urmând cursuri de perfecționare în economie circulară. Anul acesta, vom demara și o platformă dedicată, www.viitor-durabil.ro, despre care vom povesti cu siguranță mai multe în curând.

Care sunt pașii pe care îi faci pentru un viitor mai bun, atât la nivel personal, cât și în business?

Asumarea-comunicarea-acționarea. Asumă-ți ce ai făcut și învață din greșeli, dar și din reușite, comunică-ți țelurile, acționează spre realizarea lor. Fii cumpătat și calculat, nu renunța la empatie, gândește logic pas cu pas. Și nu-ți face un țel exclusiv din a câștiga resurse materiale, reputația și încrederea celor din jur, a publicului tău valorează mai mult.

Visăm la mai bine și luptăm pentru visurile noastre, dar suntem permanent adaptați prezentului. Ce îmi poți spune despre celelalte curente în MarCom pentru anul 2021 și cum vezi tu viitorul pe termen scurt și mediu?

Ei, mă provoci. 🙂 Chiar vorbeam zilele trecute cu colegii mei despre robotizare, munca cot la cot cu un robot și alte asemenea fenomene nu foarte îndepărtate. În ciuda aplecării către astfel de subiecte, nu uităm niciodată cui ne adresăm, cum și cu ce scop. Oamenii se gândesc la oameni.

Paradoxal, deși cu toții ne resimțim de pe urma extenuării digitale, am constatat totuși că sunt destui și cei care spun că digitalul i-a apropiat de semenii lor în 2020. Înclin să cred că lucrurile vor urma acest făgaș în 2021, câtă vreme nu uităm de pașii de la întrebarea 6. 🙂

How to...

2 Replies to “Andreea Paleologu, Sag Media Communications: Viitorul este al acelora care sunt suficient de “nebuni” încât să creadă că îl pot schimba – INTERVIU FLAWLESS”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *