Cu o istorie de 100 de ani la activ, Mazda este o companie auto dedicată perfecționării și depășirii provocărilor de toate felurile. Probabil că nu există un brand mai potrivit să te ajute să lupți cu tine însuți, să devii mai bun și să-ți depășești temerile. Asta am gândit atunci când am acceptat invitația de a testa versiunea actualizată a Mazda2 în Atena, în ciuda anxietății. Pentru că da, mă luptam de ceva vreme cu teama de a conduce și inventam mereu noi motive pentru a apela la Uber, în ciuda faptului că aveam zeci de mii de kilometri în spate.
Istoria Mazda sau cum să depășești provocările
Mazda a aniversat recent 100 de ani, iar asta ne dă ocazia să aflăm mai multe despre filosofia brandului, dar și să învățăm câteva lucruri care ne vor prinde bine la interior. Chit că nu se laudă nimeni cu ele și nici nu există campanii agresive de marketing care să ni le prezinte părtinitor, sub formă de reclamă mascată. Mazda a luat naștere ca fabricant de produse din plută, a fost un puternic susținător al refacerii orașului Hiroshima după bombardamentele din cel de-al doilea război mondial și a reușit să obțină prima victorie de la Le Mans cu un motor rotativ. Povestea Mazda a fost mereu o poveste despre autodepășire.
La începutul acestui an, cu ocazia aniversarea centenarului, producătorul auto a lansat o versiunea actualizată a modelului Mazda2. Automobilul și-a făcut debutul european mizând pe un exterior mai sofisticat și un interior mai rafinat, mai confortabil și mai accesorizat. Modelul subcompact te pune față în față cu noi tehnologii: Mild-Hybrid și i-stop actualizat, pentru consum redus, și G-Vectoring Control Plus, pentru forță și siguranță crescută. Deși sună bine, nimic din toate astea nu m-au ajutat să înțeleg cât de special este acest model, nici să-mi dau seama ce bucurie voi simți atunci când mă voi afla la volan.
Pentru a înțelege filosofia Mazda și pentru a te bucura de tot ce-ți poate oferi această mașină trebuie să o conduci exact așa cum este ea: simplu, rafinat și fără prejudecăți.
Ce e special la Mazda2 2020?
Mazda a pus mereu accentul pe faptul că sfidează convenționalul. Însă într-o lume nouă tot mai preocupată de senzațional, fie că vorbim despre „știri bombă”, fie că ne referim la vulgarizarea luxului, poate părea dificil să vezi extraordinarul într-o subcompactă. Mazda2 nu este nici vreo decapotabilă sport care să facă furori pe Instagram, nici vreun SUV care să provoace invidie vecinului. De fapt, Mazda2 nu e creată deloc pentru ceilalți. Este, însă, perfect adaptată șoferului, proiectată să fie o extensie a lui și să-i pună în valoare abilitățile native.
Impactul inițial cu mașina este, într-adevăr estetic. Te trezești uitându-te la ea cam așa cum se uită bărbații când trece o femeie frumoasă pe alături. Admirativ-devorator, adică. Odată ce m-am urcat la volan au început însă să apară surprizele. Rar am găsit o poziție atât de comodă la volan și rar m-am bucurat de un asemenea confort, ori de atâtea detalii care să-mi încânte privirea fără să o obosească. De fapt, o singură dată, la italianca feroce din dotare, din garaj. Am sfârșit prin a o cumpăra pentru că m-a făcut să mă simt bine la volan și m-a distrat în toate călătoriile. Iar experiența nu s-a mai repetat până la test drive-ul cu Mazda2.
Sunt oameni care își aleg mașina strict după criterii tehnice, ori din dorința de a impresiona publicul. Eu mi-am cumpărat mașina doar din plăcerea de a o conduce. Iar pe următoarea o voi alege cu siguranță la fel.
Filosofia Jinba ittai, legătura șoferului cu Mazda2
M-am urcat la volanul mașinii de test cu teama aproape. Era primul test-drive și trecuse mult timp de când m-am simțit ultima oară bine la volan. Mă luptam cu anxietatea și eram permanent îngrijorată că se va întâmpla ceva rău, deși n-avem deloc motive de frică. Anxietatea nu ține însă cont de rațiune, nici de experiențe anterioare. Nu știe nici cine ești, nici cum te cheamă atunci când pune stăpânire pe tine. În fața ei, devii brusc foarte mic și foarte prost, indiferent cine ești. E nevoie de ceva special pentru a-ți depăși frica, și de ceva senzațional pentru a te simți realmente bine. Pentru mine, acel ceva special a fost Mazda2.
Din prima clipă în care m-am urcat în mașină, m-am simțit în siguranță și în deplin control. Scaunul m-a îmbrățișat confortabil, designul rafinat mi-a încântat privirea și chiar am simțit mașina drept extensie a mea. Extensie care mă ajută să merg mai departe și să mă bucur de călătorie. Mult mai târziu am aflat că asta e filosofia mărcii, Jinba ittai sau legătura dintre cal și călăreț. Japonezii știu din cele mai vechi timpuri că un călăreț poate comunica aproape intuitiv cu armăsarul din dotare, iar Mazda și-a propus să aducă această relație specială în lumea auto. Într-adevăr, Mazda2 se conduce aproape intuitiv, de parcă mașina ți-ar cunoaște gesturile și ți-ar răspunde perfect comenzilor, fără efort.
Sunt oameni care se bucură să fie la volan, indiferent în ce mașină se află. În permanentă competiție în trafic, mulți se laudă că sunt șoferi mai capabili decât prietenii lor. Sunt și oameni pentru care mașina este o declarație sau o confirmare a statutului social. Eu nu fac parte nici din prima, nici din a doua categorie. Mazda2 mi se potrivește perfect pentru că îmi provoacă bucurie, de la tapițeria din piele care își schimbă nuanța în funcție de lumină și până la motorul Skyactiv-G pe benzină de 1.5l. Pentru că mă ajută să mă autodepășesc, să evoluez și să mă bucur de orice nouă călătorie.
[…] Vezi și: Mazda2 2020, o poveste despre autodepășire […]
[…] Vezi și: Mazda2 2020, o poveste despre autodepășire […]