În 2013, Google a lansat versiunea pentru România a platformei YouTube. Mutarea a însemnat că mai mult conținut adaptat a fost disponibil pentru utilizatorii din România, iar creatorii de conținut români au devenit mai ușor de descoperit. În plus, companiile locale au început să utilizeze YouTube România ca mediu de promovare. La un deceniu de la apariția platformei româneşti, peste 12 milioane de români adulți se uită la video-uri pe YouTube, potrivit datelor oferite de Google.
Ce înseamnă varianta românească a platformei pentru români
YouTube România înseamnă conținut relevant pentru utilizatorii din ţara noastră. Un studiu comandat de Google și realizat de compania Ipsos arată că 98% dintre români descoperă conţinut de calitate pe YouTube. Potrivit respondenților, conținutul de calitate este acel conţinut relevant la nivel personal și care îi ajută pe români să învețe ceva nou. Studiul mai arată că 91% dintre românii care intră pe YouTube spun că au învățat ceva nou de pe platformă. Mai mult, 8 din 10 români găsesc pe YouTube conținut unic, pe care nu-l mai pot găsi în altă parte.
Şi ecosistemul creatorilor de conținut a crescut foarte mult de la lansarea YouTube România. Pe lângă evoluţia cantitativă, care a apărut datorită faptului că tot mai mulţi români au devenit vloggeri, diversitatea conținutului în limba româna a avansat exponențial. Acum, această varietate include numeroase zone de interes ale publicului românesc. Datele Google arată că, la finalul lui 2022, existau peste 8.000 de canale românești cu peste 10.000 de abonați, în creștere cu 15% față de anul anterior, și 1.600 de canale cu peste 100.000 de abonați (+15% față de 2021).
Deschiderea programului de parteneriate şi apariţia de noi reclame
În cei 10 ani, YouTube România a devenit un mediu unde românii găsesc conținut de calitate și care oferă companiilor oportunitățile potrivite pentru a ajunge la publicul țintă.
Elisabeta Moraru, country director Google România.
YouTube România a însemnat și deschiderea programului de parteneriate YouTube în țara noastră, care oferă tuturor creatorilor de conținut, mai mari sau mai mici, o modalitate de a monetiza video-urile încărcate. YouTube oferă companiilor și brandurilor posibilitatea de a-și promova produsele către publicul creatorilor de conținut, acestora din urmă revenindu-le cea mai mare parte din bugetele de publicitate investite. Potrivit studiului Ipsos, 85% dintre românii care intră pe YouTube consideră că vizionarea conținutului și utilizarea platformei i-a ajutat să se decidă asupra unei achiziții. Aproape trei sferturi dintre ei (74%) spun că reclamele pe YouTube i-au ajutat să descopere produse și branduri noi.
„Uitându-ne de unde am plecat acum 10 ani și unde a ajuns astăzi ecosistemul YouTube din România, pare că totul a evoluat cu o viteză aproape de neimaginat. În prezent, există conținut în limba română pe YouTube care răspunde și celor mai exigente și nișate cereri, de la DYI, educație, cooking sau podcast la seriale originale, emisiuni TV, animație sau gaming. Sunt zeci de canale de YouTube românești cu peste 1 milion de abonați și 1 miliard de vizualizări. În același timp, advertiserii și companiile din România dedică tot mai multe resurse pentru dezvoltarea prezenței lor pe YouTube, prin canale proprii, crearea de conținut exclusiv și campanii dedicate. În cei 10 ani, YouTube România a devenit un mediu unde românii găsesc conținut de calitate și care oferă companiilor oportunitățile potrivite pentru a ajunge la publicul țintă”, a declarat Elisabeta Moraru, country director Google România.
YouTube România a sărbătorit 10 ani de activitate cu o super petrecere
Pentru că toate reuşitele spectaculoase trebuie sărbătorite, platforma a sărbătorit 10 ani de activitate pe piaţa românească cu o super petrecere. Gazdele evenimentului au fost Elisabeta Moraru (country manager Google România) și Dan Oros (marketing manager Google România) care au informații interesante legate de platformă și ce s-a întâmplat în cei 10 ani şi au oferit premii creatorilor de conţinut. Deşi doar anumite nişe au fost sărbătorite cu această ocazie, în timp ce alte puncte de interes încă aşteaptă o creştere a publicului pentru a fi premiate de YouTube România, petrecerea a fost una de pomină.
Pe scenă au urcat numeroşi artişti, printre care şi Andra, Delia, Minelli, Adrian Sînă, Fly Project, Body&Soul, Andreea Antonescu, A.S.I.A., The Motans, Anda Adam şi Alex Velea.