Am stat de vorbă cu Mia Lungu, florist și owner MOFT, ca să aflăm ce înseamnă dragostea pentru flori, dar și cum să recunoaștem un buchet ales cu drag. Despre proporțiile în viață și în alegerea buchetului perfect, dar și despre tot ce e viu și frumos.

Cum s-a născut MOFT și de unde a plecat dragostea ta pentru flori?

Obișnuiesc să spun că drumul ăsta m-a ales pe mine. Sau, mai bine zis, a dat peste mine! Nici n-am cum să răspund altfel atunci când sunt întrebată cum a apărut MOFT sau pasiunea pentru flori.

În ultimul an de facultate am aplicat, mai mult în glumă, la tot felul de joburi legate de lucruri care-mi plăceau. Printre altele (animator copii, librar, redactor revistă etc) a fost și un anunț pentru „florar-decorator”. Anunț care a culminat cu un interviu, pe care eram convinsă că urma să-l pic – nu știam nicio floare după denumire, nu știam nici măcar ce înseamnă meseria asta.

Și iată că nu l-am picat. Ci am fost aleasă într-o echipă de 4 fete, care au plecat la Cluj să învețe despre design floral de la niște oameni care iubeau calitatea și florile, și care dețineau un lanț de florării. Acolo s-a plantat sămânța, și de acolo a început să crească dragostea asta, și să se dezvolte în ce este astăzi MOFT.

Dacă mă întreba cineva acum 10 ani cum îmi văd viitorul, clar nu m-aș fi dus cu gândul la flori, nunți și aranjamente. Așa a fost să fie, și tare mă bucur!

Care este diferența dintre un florist, o florărie de cartier și o florărie online?

Un florist „freelancer” poate avea diverse colaborări, și cu florării de cartier, și cu florării online, și cu ateliere de evenimente. Poate lucra project-based, să zicem așa. Sau își poate construi propriul atelier și brand personal, alegând să lucreze independent de florării și ateliere consacrate.

O florărie de cartier este condiționată de spațiul în sine. Are adresa X în cartierul Y, iar acolo trebuie să aibă mereu flori pe stoc. Să aibă ce arăta în vitrină și ce vinde clientului care intră de pe stradă. Asta vine la pachet cu riscul unor pierderi mari (ce rămâne pe stoc prea mult timp se aruncă). Și de teama acestor pierderi, unele florării de cartier lucrează și cu flori „vechi” – adică acele flori care își pierd valoarea comercială și nu ar mai trebui puse în aranjamente. În plus, atunci când îți desfășori activitatea într-un spațiu comercial, achiți lună de lună chirie, utilități, taxe curățenie și multe alte taxe , pe care un brand la început de drum le poate susține cu greu. De aici și prețurile foarte mari ale florilor, în anumite locații.

Florăriile online se pot juca un pic cu stocurile. Nu trebuie să arate sortimentele clientului. Ci au fotografii cu modele de aranjamente, pe care clientul le alege și pentru care plasează comandă. Dacă se întâmplă să nu aibă în stoc o floare din modelul selectat de client, floriștii înlocuiesc cu ceva asemănător. Sau nu … Mulți sunt cei care se plâng că dau comandă pentru un aranjament, iar la destinație ajunge un altul, total diferit. Asta pentru că modelele publicate sunt foarte multe și este aproape imposibil să ai întotdeauna pe stoc atâtea sortimente. Sau să aproximezi stocurile în strânsă corelație cu ce comenzi urmează să primești. E un flux complex. Unele florării online respectă întocmai comenzile, altele nu.

Ce poți să îmi spui despre bucuria de a dărui buchetul perfect? A dispărut această artă în era digitală a vitezei?

Nu cred că a dispărut. Cred că abia începe să prindă contur.

Înainte de revoluție nu existau decât câteva sortimente de flori, iar design-ul floral era o poveste SF în România. După revoluție, foarte încet, cu pași mici de tot, clienții români iubitori de flori au început să se autoeduce și să evolueze. Dar procesul este unul de lungă durată, și în lipsa unei culturi a frumosului, a esteticii, a florilor, este greu să vorbești maselor despre cum se alege și dăruiește buchetul perfect.

Dar eu sunt foarte motivată de faptul că în ultimii ani pătrund și la noi niște influențe faine care inspiră clientul să se gândească la diversitatea florilor, la cum se combină culorile, la cum să urmărești sezonalitatea florilor, la cum să alegi un cadou floral în funcție de persoana care îl primește.

Eu iubesc surprizele. De aceea mi se pare că, în lipsa unor cunoștințe florale, cea mai bună alegere este să-i dai floristului misiunea de a gândi forma perfectă și de a livra o surpriză florală potrivită ocaziei.

Cum alegem buchetul perfect?

 Așa cum se alege orice cadou pe care îl oferi. Fie că-l oferi altuia sau ți-l oferi ție. Poți porni de la culorile preferate, florile preferate, și îi poți povesti floristului toate lucrurile care îi plac persoanei pe care vrei să o complimentezi. Sau tot ce îți place ție (dacă vorbim de un buchet pentru un eveniment, cum ar fi buchetul miresei).

Ce poți să ne spui despre limbajul florilor? Ce buchet spune cel mai bine „Te iubesc,” „Ești frumoasă,” sau, de ce nu, „Iartă-mă”?

 Eu nu am dat de destinatari care să se plângă că au primit flori ieșite din context. Indiferent care ar fi fost mesajul din spate, florile reușesc să îl transmită și să vină și cu ceva în plus.

Nu cred că iubirea trebuie să se exprime neapărat în trandafiri roșii. Așa cum nici „iartă-ma” nu e obligatoriu să fie pe alb, culoarea păcii. Nici nu e nevoie de cuvinte alăturate buchetului. Dacă vrei să transmiți unui om că îți pasă, că îl apreciezi sau că îl iubești, îi poți dărui flori aranjate frumos.

Știu că ești pasionată de Ikebana, tehnica japoneză de aranjare a florilor. Ce principii derivate din această artă putem aplica atunci când alegem un buchet de flori sau un aranjament floral?

Principiul de bază este respectul pentru natură. Pentru mediul înconjurător. Dacă iubești natura, și natura îți va arăta iubire în schimb. Dacă iubești o floare, acea floare va fi oglinda grijii pe care i-o porți.

Atunci când iei o floare din mediul ei, ești dator să îi creezi un substitut cel puțin la fel de frumos. Un mediu în care să se simtă bine. O floare sau un copac, răpite din mediul lor și aruncate neglijent într-un spațiu care nu le face bine, se vor stinge repede.

Ikebana cultivă minimalismul. Este indicat să alegem buchete mai mici, cu suflet, în detrimentul unor buchete mari și impozante sau totul ține de preferințe?

Eu cred că Ikebana cultivă curățenia, ordinea, legătura om-natură.

Fie că vorbim de aranjamente mici sau mari, cu multe flori sau cu puține, dacă lucrezi curat și folosești corect volumetria florilor, aranjamentul va arăta aerisit, natural, se va vedea fiecare floare, chiar și acolo unde sunt sute de fire într-un singur suport. Dacă lucrezi haotic și nu deții proprietatea liniilor, culorilor, aranjamentul va arăta îmbâcsit și disproporționat, chiar și cu 5 sau 7 fire.

Trăim în era digitală: mereu pe fugă, mereu privind în ecranul telefonului sau al laptopului. De ce sunt florile importante?

Tocmai pentru că am ajuns să fim hiper deconectați de natură.

Abia dacă mai ridicăm privirea din ecrane, să observam o zi senină sau una cu nori. Într-un spațiu închis, florile mereu vor aduce acea notă de proaspăt. Dar și într-un spațiu deschis, cu minți închise în telefoane și laptopuri, acolo unde punem câteva flori, parcă se face un pic de lumină. Ne reconectăm la energia naturii. Ne amintim să zâmbim, să ne bucurăm ochii cu ceva frumos, ne gândim la vacanță, la libertate.

Care este floarea ta preferată și ce emoții îți transmit celelalte flori?

E greu pentru un florist să aibă flori preferate. Ți se pare că le nedreptățești pe unele și le favorizezi pe altele.

Dacă ar fi să aleg neapărat, aș alege păpădia și liliacul alb. Păpădia mi se pare că vorbește despre transformare, evoluție. O iubesc pentru că îmi amintește de copilărie, pentru că poate îndeplini dorințe și pentru că e singura floare care poate să zboare. Iar liliacul alb mi se pare că înflorește cu cel mai frumos miros din lume. Este curat, simplu, cinstit. Și este și floare și copăcel (a se înțelege că iubesc copacii 🙂 )

Pentru mine, toate florile au ceva special. Ori un nume deosebit, ori un miros frumos, ori o poveste interesantă. Culmea e că iubesc cel mai mult florile cu care nu pot lucra în aranjamente. Probabil pentru că admir libertatea și mă bucur că unele dintre ele rămân acolo unde se simt acasă.

Se spune că poți spune multe despre o persoană dacă știi ce flori preferă, ce buchet alege. Poți distinge un romantic de un cinic, strict după buchetul ales?

Eu când mi-am tras la sorți norocul, odată cu  MOFT, nu mi-a picat vreun cinic pe post de client. Și tare mă bucur că nu este nevoie să observ diferențele dintre un cinic și un romantic. Probabil, instinctiv, mă feresc de oameni cu care nu rezonez și refuz proiecte care nu mi se potrivesc.

Ce pot să spun, din vremea când lucram în florărie, e că se vede de departe dacă un om cumpără flori din obligație sau din mult drag. Cel care cumpără din obligație se va uita exclusiv la preț, termeni de livrare, opțiuni de plată – lucruri practice, golite de emoție. Cel care cumpără cu drag, va dori să ofere ceva de calitate, ceva special, care să rămână în amintire mult timp.

CONCURS: Poți descoperi și tu bucuria de a primi și de a dărui un mărțișor floral MOFT, dacă participi la concursul nostru, AICI.

Lifestyle & Leisure

One reply to “Mia Lungu, MOFT: Se vede de departe dacă un om cumpără flori din obligație sau din mult drag”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *