A curs multă cerneală şi au curs, probabil, şi mai multe gânduri despre relaţia uneori dezastruoasă dintre mamă şi fiu. De la mitul lui Oedip şi complexul cu acelaşi nume, băieţii au fost mereu bănuiţi că ar putea ascunde în ei înşişi măcar un strop din drama regelui grec care îşi ucide tatăl pentru a deveni soţul mamei sale. Dacă “Oedip rege” a lui Sofocle este una dintre cele mai tulburătoare piese de teatru ale Antichităţii, piesa “Mama” de Florian Zeller este o fascinantă variantă modernă. Delicios întunecată, această farsă neagră prezintă drama psihologică din cu totul altă perspectivă.
Despre ce e vorba în piesa “Mama”
Anne este o mamă ca oricare alta. După ani şi ani în care şi-a dedicat timpul familiei şi, mai ales, creşterii copiilor, Anne se trezeşte singură. Dacă soţul ei încă lucrează şi trăieşte, Anne aşteaptă şi visează. Speră ca fiul să o sune, să o viziteze, să o iubească sau măcar să îi răspundă la telefoane şi mesaje. Anne se mulţumeşte cu puţin, dar vrea mult. Piesa “Mama”, apetisant psihologică şi extrem de bine reprezentată de actorii Teatrului Nottara, o înfăţişează pe Anne ba în vis, ba în realitate – adică în realitatea pe care singură şi-o construieşte, pas cu pas.
Catrinel Dumitrescu este excepţională în rolul principal şi îi acordă personajului Anne un pic din fragilitatea, dragostea şi nebunia de care are nevoie pentru a ne mişca. Sorin Cociş, în rolul soţului lui Anne, este perfect absent, veşnic distras şi fals îngrijorat. Diana Roman, care joacă în rolul lui Elodie sau viitoarea noră, este un fel de Anne mai mică, aparent rea şi ocazional îndrăgostită. Însă ce impresionează cel mai mult în piesa “Mama” este chimia dintre Catrinel Dumitrescu şi Rareş Andrici, adică dintre Anne şi fiul ei Nicolas. Înduioşător, teribil şi fascinant – cam aşa arată jocul celor doi actori. Da, Rareş Andrici este şi el excepţional şi da, se ridică la calibrul lui Catrinel Dumitrescu.
Sper să mişcăm un pic sufletele oamenilor, de care s-a uitat în ultima vreme. Nu suntem roboţi.
Catrinel Dumitrescu
De ce ar trebui să mergi la piesa “Mama”
“Un spectacol nu e ca o pictură, trebuie să îmbunătăţeşti tot timpul, păstrând coordonatele pe care s-a mers la început. Sper să mişcăm un pic sufletele oamenilor, de care s-a uitat în ultima vreme. Nu suntem roboţi,” spune Catrinel Dumitrescu. Într-adevăr, piesa “Mama”, aşa cum a fost regizată de Cristi Juncu la Teatrul Nottara, nu este pentru roboţi, ci pentru suflete. Ideală pentru oamenii care n-au uitat să viseze, pentru cei care ştiu să-şi aprecieze şi să-şi cântărească până şi coşmarurile, aceasta este o farsă neagră care te impresionează şi te mişcă. Acesta este, probabil, cel mai bun motiv de a o vedea.
Cel mai mult îmi doresc ca, după spectacol, spectatorul să simtă nevoia să îşi sune părinţii.
Rareş Andrici
În plus, trebuie să ştii că piesa a fost scrisă de Florian Zeller, care a semnat şi scenariul pentru filmul “The Father” (n.r. “Tatăl”). Acest film a câştigat premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu adaptat, iar Anthony Hopkins, care a interpretat rolul principal, a fost şi el premiat cu Oscar. Dacă filmul despre tată a primit două premii Oscar şi şase nominalizări, piesa “Mama”, aşa cum se joacă la Teatrul Nottara, a primit cu siguranţă o bucată din sufletele spectatorilor. Mai mult, sunt sigură că a schimbat şi acţiunile lor, aşa cum a intuit Rareş Andrici. Pentru regizor, pentru actori şi pentru toţi oamenii care iubesc teatrul, acesta este cu siguranţă cel mai iubit premiu.
Poţi vedea şi tu piesa “Mama”, la Teatrul Nottara pe 9 iunie 2022 sau pe 2 iulie 2022, aşa că nu ezita să-ţi cumperi biletele.
Citeşte şi: UNATC prezintă…
Citeşte şi: Ediţia a VII-a…