După câteva lecţii de istorie şi maşini pe care le vei vedea numai în garajul vreunui colecţionar a venit vremea să vorbim despre un model accesibil: Renault Clio RS.
Reţeta e simplă şi de succes: se ia un model banal, cum ar fi un Renault Clio (e stabilit că un Clio întoarce capete numai dacă merge pe două roţi), şi se transformă într-o mică bestie. Cele două litere în plus de pe hayon înseamnă Renault Sport. Şi asta nu poate să însemne decât un lucru: un lup în blană de oaie. Un avertisment: acest articol nu este despre Clio IV RS (200) EDC, cel mai nou model din familie Clio RS. Detaliez un pic la final şi de ce.
Începând din 1998, primul an în care diviziei Renault Sport i s-a permis să se joace cu un Clio, reţeta a fost neschimbată: un hacth-back în 3 uşi, o caroserie fără prea mari modificări optice faţă de modelul standard, un motor pe benzină de doi litri aspirat. Lista modificărilor mai include: trenul de rulare, evacuare, catalizator etc. Ai mari şanse să găseşti un Clio RS în minţile lui şi la un preţ decent, mai ales din generaţiile II (182) şi III (197).
Clio II RS 182 (2001-2005)
A fost lansat în 2004 şi este încă preferat de fanii modelului. Cei 176 CP propulsează micul Clio până la 100 KM/h în numai 7,1 secunde. Viteza maximă: 224 KM/h. O versiune hardcore a lui Clio II RS, denumită “Trophy”, a câştigat, în 2005, un titlu impresionant: cititorii revistei “EVO” au desemnat modelul “Performance Car of The Year”, depăşind Lamborghini Gallardo şi alte prezenţe exotice cu aer de supercar.
Renault Clio III RS 197 PS (2006-2009)
Produs între 2006 şi 2009, Clio III RS a venit cu o serie de “trucuri tehnologice” folosite în Formula 1 (precum gurile de ventilaţie a frânelor) şi o cutie în şase rapoarte etajată scurt, pentru acceleraţii agresive. Clio III RS coboară sub pragul de 7 secunde până la 100 KM/h (6.9 sec). Viteza maximă: 216 KM/h. Micul Clio reuşeşte pe circuit să ţină aproape de timpii supercarurilor. În 2009, primeşte porecla “the 911 GT3 of hot hatches.”
Partea educativă a articolului:
– dacă te-ai gândit vreodată să te bucuri de o maşină sport (cu adevărat sport) însă nu eşti genul care vrea să iasă în evidenţă, Clio RS este o soluţia ideală.
– dacă stai la semafor şi te gândeşti sa faci o liniuţă cu Renault-ul ăla penibil de lângă tine, uită-te de două ori înainte să calci acceleraţia la podea. S-ar putea să cunoşti gustul amar al umilinţei în 7 secunde.
Finalul pe care m-am gândit de două ori dacă să-l scriu
Clio IV RS (200) EDC este o maşină controversată. Unii spun o evoluţie firească, puriştii îl detestă. Ba unii spun că nu merită sigla RS.
Motivul e simplu: Renault a abandonat reţeta de care vorbeam. A echipat cel mai nou model cu un motor de 1,6 l supraalimentat şi l-a făcut mai domestic, mai uşor de utilizat in viaţa de zi cu zi. Chiar şi numărul de uşi este greşit. Poate fi comandat numai în varianta cu 4. Maşina a crescut şi în dimensiuni, nu însă şi în greutate. Dar cel mai mare păcat (spun unii) pe care l-au comis cei de la Renault este echiparea micuţului Clio cu o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj EDC. În prezent, nu există o alternativă manuală. Evoluţie, eşec? Greu de spus.