Să pui pe scena unui teatru bucureştean un spectacol de Dawn King este, fără îndoială, o performanţă în sine, mai ales ţinând cont de faptul că textul piesei a câştigat şi prestigiosul premiu Royal National Theatre Foundation Playwright în 2013. Cu toate acestea, îndrăznesc să spun că regizorul Cristi Juncu și scenograful Cosmin Ardeleanu au reuşit să impresioneze cu „FOXFINDER”, un spectacol distopic despre totalitarism care poate fi apreciat cum se cuvine la Teatrul EXCELSIOR din Bucureşti.

Despre ce e vorba

„FOXFINDER” este un spectacol distopic despre totalitarism (şi nu numai) care debutează cu o discuţie purtată de fermierul Samuel Covey (Bogdan Nechifor) și soția sa, Judith Covey (Dana Marineci), care aşteaptă împreună sosirea unui vânător de vulpi, William Bloor (Dan Pughineanu). Cei doi soţi sunt în pericol să îşi piardă ferma din cauza unei recolte slabe, de care ar putea fi responsabilă o infestare cu vulpi. Pentru că da, în această distopie, recoltele sunt mereu în pericol, hrana este puţină, iar oamenii din întreaga lume dau vina pe… vulpi.

Dacă William Bloor este tânărul trimis de autorităţi pentru a documenta infestarea cu vulpi de la ferma soţilor Covey, stabilind mai ales dacă aceasta este reală sau nu, spectatorii au şi ei aceeaşi sarcină: aceea de a căuta vulpile de toate felurile, în afară şi mai ales înăuntru. „FOXFINDER ne invită într-o lume distopică, în care o specie relativ inofensivă azi, vulpea, a devenit principalul dușman al omenirii,” spune, pe scurt, regizorul Cristi Juncu. Dincolo de aceste aspecte, însă, rămânem cu ideea că homo homini lupus est (n.r. omul este lup pentru om), mai ales în societăţile totalitare.

Despre regie, scenariu şi actori

Spectacolul „FOXFINDER” poartă semnătura regizorului Cristi Juncu și a scenografului Cosmin Ardeleanu, artiști remarcabili ai scenei teatrale naționale, aflați la prima colaborare cu Teatrul Excelsior, iar muzica este compusă de către Cristina Juncu. Distribuția spectacolului este alcătuită din actorii cunoscuţi ai Teatrului Excelsior – Dan Pughineanu (William Bloor), Bogdan Nechifor (Samuel Covey), Dana Marineci (Judith Covey), Oana Predescu (Sarah Box), cărora li se alătură Visarion Udatu, Iulian Sfircea și Andrei Ionescu, în rolul celor trei Big Brother sau a vocii statului totalitar, axat pe răspândirea fricii şi a neîncrederii între oameni.

Dan Pughineanu reuşeşte să îl transforme pe William Bloor într-un personaj enigmatic, chinuit de contradicţii, în timp ce Bogdan Nechifor şi Dana Marineci sunt convingători în rolurile lor de fermieri şi reuşesc, la rândul lor, să dea dimensiuni credibile personajelor. Realmente impresionantă mi s-a părut în schimb Oana Predescu în rolul lui Sarah Box, personaj care a transformat-o mai mult pe actriţă decât Morticia sau Violet Hunter. Într-adevăr, Oana Predescu reuşeşte să dea viaţă unei adevărate Cassandre moderne, căci „Sarah este vocea rațiunii, un bufon al cetății, o nebună cu ochii deschiși,” după cum spune chiar interpreta ei.

De ce ar trebui să vii şi tu la „FOXFINDER”

Unul dintre cele mai mari pericole ale societăţii moderne este, probabil, acela de a ignora rolul omului în distrugerea mediului înconjurător, dar şi a păcii şi înţelegerii dintre oameni. Nicăieri nu sunt aceste aspecte mai evidente decât în societăţile totalitare, axate adesea pe manipulare, dar şi pe răspândirea fricii şi a neîncrederii între oameni. De aceea, un spectacol ca „FOXFINDER” poate fi un adevărat antidot la intoxicările din trecut, dar şi din prezent. Mai mult, poate fi şi un mod interesant de a ne reaminti că istoriile se repetă adesea, mai ales dacă sunt prea repede uitate.

Mai multe detalii despre „FOXFINDER” găsiţi AICI.

Citeşte şi: Hedda…

Citeşte şi: PTERODACTILI…

Lifestyle & Leisure

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *