După o rundă serioasă de zăpadă urmată de un ger cumplit, viaţa unui şofer nu e deloc uşoară. Te invităm să citeşti în continuare o serie trucuri şi sfaturi pe care orice şofer trebuie să le ştie iarna şi pe care le-ai citit peste tot.

Întreţinerea maşinii, sau cum să nu iei taxiul după o noapte de iarnă adevărată:

Baterie şi bujii

Verifică starea bateriei. Frigul ucide acumulatorul auto, aşa că, dacă e toamnă şi ai deja probleme, cu siguranţă nu vei trece iarna cu el. Nu îţi spunem s-o schimbi, ci să te pregăteşti psihic/financiar pentru schimbarea ei.

Acelaşi scenariu se aplică şi pentru bujii.Componente esenţiale în procesul de aprindere, bujiile trebuie să fie în stare bună. În special la motoarele diesel. Dacă paragraful de mai sus îţi pare scris în chineză, mergi la un service.

Lichidul pentru spălat parbrizul

Dacă te-a lovit informaţia că urmează temperaturi de -15 grade (ai smartphone sau televizor cu Busu în el), ar fi bine sa goleşti conţinutul vasului cu lichid de parbriz şi să-l înlocuieşti complet cu unul special pentru iarnă. Dacă vei turna lichid de iarnă peste cel de vară, cu siguranţă va îngheţa. Nu ni s-a întamplat nouă. Deloc! Am primit sfatul ăsta de la nişte bătrâni iniţiaţi.

Presiunea în anvelope

Dacă nu ai trait în munţi în ultimii cinci ani, cel mai probabil ai auzit că eşti obligat/ă prin lege să ai anvelope de iarnă atunci când ieşi pe drumuri acoperite cu zăpadă sau gheaţă. Drept urmare, nu o să insistăm pe obligativitate, ci mai degrabă pe menţinerea presiunii optime. Temperaturile extreme au prostul obicei să modifice presiunea aerului în anvelope, aşa că te poţi opri 3 minute într-o vulcanizare pentru o verificare.

Soluţii speciale pentru încuietori, parbriz şi orice îngheaţă

Oricât de bine sună să porneşti motorul şi să laşi instalaţia de climatizare să-şi facă treaba în timp ce tu îngheţi şi îi blestemi pe cei cu webasto, poţi dezgheţa mult mai uşor parbrizul cu ajutorul produselor speciale. De asemenea, şi încuietorile vor ceda mai uşor după aplicarea unei soluţii impotriva îngheţului. Se găsesc la orice supermarket sub formă de spray.

Racletă, lopată sau un vecin de treabă

O dată cu venirea frigului, e aproape imposibil să nu te impiedici în supermarket de tot felul de raclete, lopeţi şi alte ustensile de genul. E timpul să fii rebel! Pune-ţi în coş ce nu prea ai pe acasa. Dacă ai hotărât să fii mainstream şi să nu cumperi lopată odată cu toată lumea, e timpul să apelezi la vecinul de treabă care are una la îndemână când nu se mai vede maşina din zăpadă.

Las-o în viteză

Iarna e recomandat sa renunţi la frâna de mână în parcare. Singura excepţie de la regulă e parcarea liberă a unui supermaket pe timp de noapte. Atunci e recomandat sa fie trasă cât mai des 🙂 Revenim şi reformulăm. Atunci când laşi maşina staţionată, cuplează treapta 1 şi nu trage frâna de mână. Motivul e simplu: cablul îngheaţă, dimineaţa iei taxiul.

Carandsnow Pinterest2

Cum să nu fii un ţăran. Reguli de bun simţ în parcare şi în trafic

Deszăpezirea maşinii

Ţi-ai făcut curaj şi ai ieşit la lopată. Ideal ar fi sa începi cu maşina. Mai exact, cu plafonul ei. Asta dacă nu încerci o frizură auto “punk”. În cazul ăsta se iartă încălcarea regulii “de sus în jos”.

Carandsnow Pinterest4

Nu arunca zăpada pe alt loc de parcare sau în dreptul altei maşini. Dacă eşti parcat la bulevard sau pe marginea străzii, nu arunca zăpada în strada. Utilajele de deszăpezire nu vor face decăt să ţi-o aducă inapoi lăngă maşină. Dacă au iesit mai mulţi vecini “la lopată”, lasă berea la pet sau vinul fiert. Nu (mai) eşti pe uliţa la ţară.

Ieşitul în trafic

Maşina e eliberată din nămeţi, parbrizul e dezgheţat şi s-a încălzit suficient. După ce ai sunat trei prieteni să le dai vestea, ai intrat în casă victorios cu pieptul în faţă şi ai sărutat copiii pe frunte, te decizi că e timpul să ieşi la drum.

– uită-te bine pe jos. Alunecă! Chiar dacă ţie nu ţi se pare sau îţi aduci aminte de tactu’ care mergea cu Dacia iarna la munte şi “n-avea nici pe dracu’”, mergi cu grijă. Frânează din timp şi cu motorul.

– dacă urmează să intri pe o straduţă, nu te inghesui ca babele la moaşte. Observă întâi dacă e cineva care vrea să iasă. Laşi loc.

– nu parchezi în staţiile RATB, nici măcar “5 minute”. Sunt oameni care aşteaptă în staţii. Nu e frumos ca autobuzul să întârzie din cauza ta.

– păstrează distanţa. Ştim că semaforul ăla se va face roşu fix când treci tu. Crede-ne că ştim! Dar ăsta nu e motiv să mergi lipit de cel din faţa ta.

Manevrarea autovehiculului. Cum să nu ajungi în şanţ

Nu toată lumea a fost la cursurile lui Titi Aur aşa că e normal să te ia prin surprindere comportamentul maşinii pe timp de iarnă. Mai jos, câteva secrete pentru condusul iarna:

– foloseşte frâna de motor. Cand anvelopele au aderenţă scăzută, frâna de motor va încetini maşina fără riscul unui derapaj.

– Nu te speria de ABS. Mulţi şoferi, în special începători, nu au făcut cunoştinţă cu “efectele” ABS-ului. În cazul în care frânezi puternic şi simţi pulsaţii în pedală, NU ridica piciorul de pe frână, deşi uneori se aude ca şi cum se rupe ceva. E absolut normal.

– nu brusca comenzile. Oricât ar fi un viraj de strâns sau oricât de nervos ar fi melteanul din spate, nu brusca comenzile. Roteşte volanul încet şi uniform, fără corecţii bruşte sau frână violentă. Poţi derapa foarte uşor.

– derapajul uşor. Dacă nu ai respectat sfatul anterior, în funcţie de aderenţa cauciucurilor, maşina va intra intr-un derapaj. În funcţie de viteză, şanţul e mai aproape sau mai departe. La un derapaj uşor e recomandată rotirea volanului în direcţia în care a fugit spatele. În plus, nu frâna. Pentru recăpătarea controlului este recomandată menţinerea acceleraţiei. Numai experienţa te va învăţa cum să redresezi eficient un automobil scăpat de sub control.

– plecarea de pe loc. Nu tura prea tare motorul. Nu vei face decât să sapi o groapă în zăpadă. Dacă roţile alunecă şi nu poţi pleca de pe loc, poţi încerca cu viteza a 2-a. În cazul în care nu reuşeşti, există o soluţie simplă: foloseşte preşurile. Nu e pentru leneşi, dar e eficientă. Te dai frumos jos, iei preşurile şi le pui sub roţile motoare. Astfel vei asigura o aderenţă suficienta ca să ieşi din şanț/zapadă/curtea vecinului.

Carandsnow Pinterest1

Boys & Toys

One Reply to “Sfaturi despre șofatul iarna pe care le-ai citit peste tot”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *